فهرست بستن

درباره لیپوماتیک

دکتر مهدی اخوان متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی دوره تکمیلی جراحی عروق و تروما

روشی کاملا سرپایی و بدون نیاز به بی هوشی بوده و حجم زیادی از چربی تنها در یک جلسه تخلیه می شود که همراه با کمترین تورم، کبودی، درد و خونریزی و بدون ایجاد خطر آمبولی است.تا کنون بهترین روش کاهش چربی های موضعی لیپوساکشن بوده که عوارضی همچون ناهمواری و شلی پوست، تورم و کبودی را به دنبال داشته است. امروزه سیستم های جدید لیپوماتیک اینفراسونیک لیپواسکالپچر نقش بسیار زیادی در کاهش عوارض، سادگی انجام درمان و در نهایت رضایت بیماران داشته است.در این سیستم ها کانولای دارای انعطاف در سایزهای مختلف و در سه جهت مختلف حرکات گردشی می کنند و به دنبال این حرکات امواج اینفراسونیک ایجاد شده و سبب لیز چربی و ساکشن همزمان آن بدون آسیب رسیدن به عروق خونی و لنفی می گردد.


  • این امواج علاوه بر لیز چربی باعث تحریک فیبروبلاست ها و افزایش قوام سپتوم ها و سفت شدن پوست خواهد شد.
  • در این روش بافت چربی به صورت انتخابی مورد هدف قرار گرفته و به دلیل این حرکات آسیبی به عروق خونی و لنفی نخواهد رسید.
  • دستگاه آن یک سیستم ایمنی هوشمند و فعال دارد که موقع رو برو شدن با بافت های غیر بافت چربی ، متوقف می شود .
  • کمترین میزان کبودی و ورم را ایجاد می کند .
  • کمترین میزان انقباض پوستی را دارد (یعنی پوست را به کمترین میزان ممکن می کشد)
  • هزینه آن و نیز زمان مورد نیاز برای انجام این روش کمتر از سایر روش ها است .
  • درد بسیار کمی دارد .
  • دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است و مریض خیلی سریع بهبود می یابد .

درباره ابزاری که روش لیپوماتیک با آن انجام می گیرد باید گفت که این وسیله مورد تایید FDA (سازمان جهانی غذا و دارو) است و یک سیستم ایمن و قابل اطمینان برای خارج کردن حجم چربی از نقاط مختلف بدن است . در واقع ابتدا سلول های چربی با استفاده از این دستگاه شکسته می شوند تا بصورت امولسیون درآیند (شکسته شدن آنها با وسیله بنام کانولا صورت می گیرد) سپس این امولسیون ها با استفاده از یک ساکشن از بدن خارج می گردند . ویژگی منحصر بفرد این دستگاه ، یک سیستم هوشمند است که هنگام برخورد با بافت های دیگر مثل اعصاب ، عروق خونی . ماهیچه ها ، متوقف می شود و آسیبی به آنها وارد نمی کند . این دستگاه در هر دقیقه ، ۶۰۰ لرزش دارد ،


آیا به همه افراد چاق انجام این جراحی را توصیه می‌کنید ؟

بیماران بر اساس وزن و قد به چهار گروه تقسیم می‌شوند که شامل وزن طبیعی، وزن زیاد، چاق و چاقی بیش از حد هستند. افراد مناسب برای لیپوساکشن در دو گروه قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال فردی با قد ۱۷۵سانتی‌متر و با وزن ۷۵ تا ۷۸ کیلوگرم در گروه اول، با وزن ۷۸ تا ۹۲ کیلوگرم در گروه دوم، از ۹۳ تا ۱۲۰ کیلوگرم در گروه سوم و بیشتر از آن در گروه چهار قرار می‌گیرند.

بنابراین بیمار مناسب برای عمل با قد ۱۷۵ باید وزن حداکثر ۹۲ تا ۹۳ کیلوگرم داشته باشد. بیمارانی که در گروه ۳ و ۴ قرار می‌گیرند ابتدا باید به متخصص تغذیه مراجعه نموده و پس از کاهش وزن و قرار گرفتن در طیف وزنی مناسب تحت جراحی قرار گیرند. البته در ابتدا لیپوساکشن برای کاهش حجم‌های کوچک از چربی‌های تجمع‌یافته در افراد با وزن طبیعی به کار می‌رفت اما حالا از آن نواحی مختلف بدن برای حجم‌های بسیار بالاتر استفاده می‌شود.


در چند درصد موارد ممکن است چربی به ناحیه ساکشن شده برگردد ؟

اگر ساکشن به درستی صورت گیرد معمولا چربی مجددا برنمی‌گردد ولی اگر بیمار به روش غلط زندگی خود مثل عدم فعالیت و پرخوری ادامه دهد، چربی در جاهایی به‌غیر از ناحیه ساکشن شده خودش را نشان می‌دهد

بهترین مناطق برای لیپوماتیک :

۱- شکم
۲- پهلو
۳- بازو
۴- پشت (زیر خط سوتین)
۵- بغل پا
۶- بازو
۷- بغل زانو


از معایب و عوارض لیپوماتیک:

۱-زمان طولانی جراحی که خستگی شدید و اشتباهات جراح را در پی دارد

۲-ضربات شدید لیپوماتیک و ویبریشن که باعث آسیب به جراح و هم چنین بیمار می گردد.

۳-چون لیپوماتیک با ضربه کار می کند پس خطر آمبولی دراین روش مانند لیپوساکشن سنتی بالاست.

۴-فقط در مناطق بزرگ قابل استفاده است ودر مناطق ظریف مثل غبغب قابل استفاده نیست.

۵-خونریزی شدید را به همراه دارد و هیچ مکانیسمی به جز اپی نفرین برای جلوگیری از خونریزی ندارد.

۶- به دلیل ضربات شدید باعث کوفتگی های شدیدی در بیمار می گردد.

۷- محل های ورود پروب به دلیل قرارگرفتن ویبریشن و ساکشن بر روی یک پروب بسیار بزرگ است و جای زخم بدی به جای می گذارد.

۸-محدودیت استفاده در مکانهای مختلف را دارد و فقط در ۳ منطقه شکم, ران و بازو قابل استفاده است و در مناطق دیگر نباید استفاده شود.

۹- هیچ مکانیسمی برای تحریک فیبروبلاستها و کلاژن سازی ندارد بنابراین پوست بیمار بعد از جراحی دچار افتادگی می گردد که این باعث ایجاد نارضایتی در بیمار می شود.متاسفانه با تبلیغات غلط القا می شود که حرکت ۳ بعدی کانولای لیپوماتیک باعث تحریک کلاژن سازی می شود در حالیکه این مساله به هیچ وجه ریشه علمی نداشته و هیچ رفرنس علمی آنرا تائید نمی کند.

۱۰- دوران نقاهت طولانی طوریکه مریض قبل از ۵ روز نمی تواند رانندگی کند.

۱۱- در ناحیه زانو و مناطق ظریف مثل غبغب قابل استفاده نیست.

۱۲- به دلیل اینکه مثل ساکشن سنتی عمل کرده و با ویبریشن چربی ها را می کند(mi kanad) نه اینکه لیز کند پس سلولهای چربی از بین نرفته و به همین دلیل است که نتائج لیپوماتیک برگشت پذیر است.

۱۳- هیچ سیستم محافظتی برای پیشگیری از آسیب به عضلات,عروق و اعصاب ندارد و به همین دلیل است که میزان خونریزی بیمار شدید است.

۱۴- با توجه به اینکه این سیستم با ویبریشن و ضربه کار می کند و اینکه حرکات دست جراح تعیین کننده میزان کندن چربی (kandan) و نه لیز چربیست پس هر جاکه هدایت کانولا با دست جراح بیشتر است و هم چنین طولانی بودن جراحی در این روش و خستگی دست جراح, آنچه به جای می ماند ناصافی شدید در محل می باشد که این عدم هماهنگی و یکنواختی باعث نارضایتی بیمار می گردد.

۱۵-درد بعد از عمل شدید است و در بیشتر موارد غیر قابل تحمل است به طوریکه بیمار حداقل تا یک هفته نباید کار کند.

۱۶- احتمال آسیب به احشا و پارگی زیاد است.

۱۷- عارضه بسیار شایع لیپوماتیک , ناصافی شکم می باشد.

توصیه های لازم بعد از جراحی با لیپوماتیک:

۱- به دلیل عدم تحریک کلاژن ها و شلی پوست بعد از جراحی با لیپوماتیک , حداقل تا ۹ هفته گن پوشیده شود. البته بهترین زمان توصیه شده برای پوشیدن گن ۶ ماه است.

۲- به دلیل اینکه کبودی ,خونریزی و کوفتگی با لیپوماتیک زیاد است و این کبودی حداقل تا ۲ هفته طول می کشد به بیمار اطلاع داده شود که بیمار دچار استرس نشود.

۳- به دلیل خونریزی شدید بیمار و احتمال افت شدید فشار خون , در اطاق عمل حتما ست احیا و کیسه های خون مطابق با گروه خونی بیمار از قبل مهیا باشد که در صورت نیاز بیمار, بلافاصله به بیمار خون تزریق شود.

۴- به دلیل آسیب احتمالی به تخمدانها ناشی از ضربات شدید ویبریشن و هم چنین خونریزی شدید ناشی از استفاده از لیپوماتیک, جلو و عقب افتادن پریود امری شایع است. پس برای جلوگیری از استرس به بیمار , حتما بیمار از نامنظمی پریود بعد از عمل آگاه شود.
خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب لیپوماتیک یا لاغری‌ مدرن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.


مجله اینترنتی دلگرم

1 Comment

  1. م.اسدی

    سلام خسته نباشید من دقیقا دو ماه پیش جراحی لیپو ماتیک شکم و پهلو انجام دادم ولی هنوز هیچ تغییری مشاهده نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 2 =