فهرست بستن

جراحی زیبایی سینه یا مستوپکسی

دکتر مهدی اخوان متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی دوره تکمیلی جراحی عروق و تروما

جراحی سینه از جمله روش‌هایی است که زنان می‌توانند در آن به سایز دلخواه و فرم مناسب سینه خود برسند. گاهی این جراحی به منظور کوچک کردن سینه و گاهی با هدف بزرگ کردن آن انجام می‌شود. لیپوساکشن، ایمپلنت و برش سینه از روش‌های جراحی سینه محسوب می‌گردند.


چه کسانی میتوانند جراحی سینه کنند ؟

یکی از تعیین کننده های ویژگی بدن یک زن سینه های اوست . ظاهر یا برجستگی پستانها حتی از زیر لباس یک مرد از یک زن متمایز می کند و یکی از مهم ترین اعضای اندام یک زن است. موضوع پروتز سینه بسیار خصوصی است . با این همه در میان اعمال جراحی پلاستیک زیبایی سینه بیش از همه درباره جراحی سینه بحث میشود . اگر به فکر جراحی پلاستیک سینه هستید محلهای بحث عمومی جای مناسبی برای دریافت اطلاعات درست درباره هدفهای مشخص و خاص شما نیست . مشاوره با یک جراح پلاستیک که تجربه جراحی سینه دارد جایی است که باید جمع اوری اطلاعات و پاسخ به پرسش هایتان را از انجا شروع کنید .

با جراحی پلاستیک سینه میتوان شکل اندازه و ظاهر سینه را تغییر داد . با این جراحی میتوان سینه هایی که حالت شلی و افتادگی دارند درست کرد .

جراحی زیبایی سینه مستلزم سرمایه گذاری جسمانی ، عاطفی ، و مالی یک زن برای تغییر ظاهر سینه هایش کرد . برای زنانی که انگیزه درست و انتظارات واقع بینانه دارند و به دنبال نتایجی هستند که فوری نباشد و یک عمر باقی بماند بی تردید عمل بسیار رضایتبخشی است .

جراحی زیبایی سینه ( پستان ) چیست ؟

جراحی زیبایی سینه ( پستان ) ، بیش و کم مثل هر عمل جراحی پلاستیک دیگری ممکن است عمل ترمیمی باشد ( برای بازگرداندن ظاهری طبیعی تر ) یا عمل زیبایی ( برای بهتر کردن ظاهر )

روشهای عمل زیبایی سینه ( پستان ) عبارتند از :

بالا کشیدن سینه ( پستان ) برای شکل دادن و تغییر موقعیت پستانهای تخت شده اویزان

برجسته کردن سینه برای بزرگ کردن اندازه سینه

کوچک کردن سینه برای کاهش اندازه سینه و پستان صرفا برای بهتر کردن ظاهر انها

عملهای ترمیمی سینه و پستان

ترمیم پس از عمل برداشتن سینه برای بازسازی یا بازگردانی سینه که تمام یا بخشی از ان با جراحی برداشته شده یا بدشکل شده است .

کوچک کردن سینه برای کاستن از اندازه سینه یا پستانهای بسیار بزرگ و نامتناسب با بدن یک زن که موجب درد و ناراحتی میشود .

پس از ترمیم یک پستان ممکن است بیمه هزینه عمل زیبایی سینه و پستان دیگر و رفع تفاوت اندازه دو پستان را تقبل کند

اینها رایج ترین عمل های سینه و پستان هستند عملهای غیر رایج دیگری هم هستند که ممکن است همراه با یکی از عملهای بالا یا به تنهایی انجام شوند از جمله اصلاح نوکهای فرورفته ، کوچک کردن نوک ، یا ترمیم نابهنجاریهای پستان مثل مواردی که یک پستان بیش از یک نوک داشته باشد .

علاوه بر این عدم تناسب یا تفاوت چشمگیر و مادرزادی در اندازه دو پستان را میتوان با جراحی پلاستیک پستان اصلاح کرد.

نحوه عمل جراحی زیبایی سینه

اندازه و شکل پروتز سینه و پستان را عوامل گوناگونی تعیین می کنند : میخواهید پستان های تان چقدر بزرگ باشد ؟ و چه میزان بافت سینه و پستان به طور طبیعی دارید. استخوان بندی شما و خاصیت ارتجاعی بافت هایتان هم ممکن است اندازه پروتزی که میتوان در پستان هایتان کار گذاشت

پروتز سینه را بر اساس سانتیمتر مکعب اندازه بندی می کنند

طبیعی ترین نتیجه از قرار دادن پروتز سینه در زیر عضله است . علاوه بر این قرار دادن پروتز در زیر عضله بعدی کمتری به وجود میاورد .

بزرگ کردن پستان در بیشتر موارد عملی است سرپایی که یا با بیهوشی کامل و یا با بیحسی موضعی با داروی ارامبخش در مطب یا مرکز جراحی مستقل یا اتاق عمل بیمارستان انجام میشود

اندازه و شکل پروتز سینه و پستان را عوامل گوناگونی تعیین می کنند : میخواهید سینه هایتان چقدر بزرگ شوند و چه میزان بافت سینه با طور طبیعی دارید .

سینه های تان چقدر بزرگ است و چه میزان بافت پستان هم ممکن است اندازه پروتز های پستان را بر اساس سانتیمیتر مکعب اندازه گیری میکنند . و برخی از انها ممکن است از پیش پر شده باشند

بزرگ کردن سینه در بیشتر موارد عملی است سرپایی که یا با بیهوشی کامل یا با بیحسی موضعی با داروی ارامبخش در مطب یا مرکز جراحی مستقل یا اتاق عمل بیمارستان انجام میشود .وقتی از بیهوشی بیرون می ایید به احتمال زیاد احساس خشکی و سوزش می کنید . بافتهای پستان دارند. کشیده می شوند تا پروتز پستان را در خود جای دهند و ورمی که ایجاد شده نتیجه خود جراحی است . ممکن است در طی ۳ روز اول پس از جراحی برای رفع درد و ناراحتی توصیه شود. در برخی از موارد لوله های نازک کوچکی را در محل برش قرار می دهند تا هر نوع مایع اضافی را که احتمالا انجا جمع می شود تخلیه کند .

به موجب گزارش انجمن جراحان پلاستیک امریکا برجسته سازی پستان (سینه)  رایج ترین عمل جراحی پلاستیک زیبایی زنان در امریکا است. و در سال ۲۰۰۳ بیش از ۲۵۴ هزار نفر این عمل را انجام دادند

به گزارش جراحان پلاستیک سینه ، در سال ۲۰۰۳ ، ۴۵۱۴۷ پروتز پستان بیرون اورده اند و ۸۱ درصد این موارد دوباره پروتز گذاشتند . شایع ترین دلیل برداشتن پروتز در رتبه اول خواست بیمار برای تغییر اندازه پستان و در رتبه دوم نشت یا پارگی پروتز بوده است .


سینه‌های بزرگ علاوه بر مشکلاتی که از نظر جسمی برای فرد به وجود می‌آورد ممکن است مشکلات روحی و روانی هم در پی داشته باشد. به همین منظور خانم‌ها برای داشتن زیبایی و تناسب اندام در این مورد حاضر می‌شوند خود را به تیغ جراحان بسپارند. مشکلات جسمی متداول که ممکن است در صورت داشتن سینه‌های بزرگ‌تر از حد نرمال برای شخص به وجود آید شامل: ایجاد درد در شانه، گردن، پشت، عفونت مکرر در زیر و وسط سینه‌ها و همچنین مشکلات روحی مثل گوشه‌گیر شدن، عدم انجام فعالیت‌های اجتماعی و مشکلات مربوط به لباس پوشیدن است. علاوه بر بزرگی سینه برخی خانم ها هستند که برای رفع مشکل کوچکی بیش از اندازه سینه‌هایشان به پزشک جراح مراجعه می‌کنند که آن هم به نوبه خود علاوه بر روش بزرگ کردن سینه با تمرینات ورزشی با انجام روش‌های جراحی سینه مثل پروتز قابل انجام است. در این مقاله با انواع جراحی سینه و آنچه که باید درباره آن بدانید آشنا می‌شوید.


چرا جراحی سینه انجام می‌شود؟

امروزه برای اعضای مختلف بدن اعمال جراحی زیبایی انجام شود. در حقیقت از کشیدن ابرو گرفته تا انجام جراحی زیبایی شست پا در سیطره جراحی پلاستیک قرار دارد. اما برای خانم‌ها سینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سینه علاوه بر آنکه در تناسب اندام و تنه نقش کلیدی دارد مهم‌ترین سمبل زنانگی قابل مشاهده یک خانم نیز هست. در حقیقت به لحاظ روان شناختی سینه مظهر باروری و همچنین زیبایی یک زن شناخته می‌شود. به همین منظور برای زیبایی و تناسب سایز سینه با دیگر اعضای بدن جراحی زیبایی سینه انجام می‌شود. بزرگی سینه‌ها یکی از معضلاتی است که مراجعه کننده‌های بسیاری دارد. درواقع این نوع بزرگی که در نوجوانی رخ می‌دهد، معمولا همراه با چاقی نیست و علت آن، حساس بودن بافت سینه به هورمون‌های جنسی است. بزرگی سینه باعث خجالت، گوشه‌گیری کاهش اعتماد به نفس و کاهش فعالیت‌های اجتماعی ورزشی نوجوان می‌شود. به طور کلی، در افرادی که با شکایت بزرگی سینه مراجعه می‌کنند، تنها درمان مؤثر و بهترین درمان استفاده از جراحی سینه است و روش‌های درمانی و دارویی یا مؤثر نبوده یا به علت ایجاد عوارض مختلف توصیه نمی‌شوند.

خانم‌هایی که به کلینیک جراحی پلاستیک برای جراحی سینه مراجعه می‌کنند از دید جراح به یکی از چهار گروه زیر تعلق دارند:

  • آن‌هایی که سینه‌هایی کوچک ، متقارن و رشد نیافته دارند یا به دلیل حاملگی و شیردهی دچار افتادگی و یا کوچک شدن سینه شده‌اند.
  • خانم‌هایی که سینه‌های بزرگ و اغلب همراه با افتادگی دارند.
  • خانم‌هایی که از حجم و اندازه سینه خود راضی هستند ولی افتادگی سینه یا نوک سینه دارند.
  • خانم‌هایی که افتادگی شدید سینه دارند و در عین حال حجم سینه فعلی‌شان متناسب با اندامشان نیست و کوچکتر از حجم ایده‌آل است.

روش‌ های جراحی سینه

لیپوساکشن: یکی از روش‌های کوچک کردن سینه‌ها می‌باشد که در این روش ابتدا مایع مناسب حاوی ماده بی‌حسی و منقبض کننده عروق به داخل سینه‌ها تزریق می‌شود و سپس با ایجاد سوراخ‌های دو تا سه میلی‌متری در جاهای مناسبی از پوست سینه با استفاده از کانولا چربی داخل سینه ساکشن شده و حجم سینه کوچکتر می‌شود اما این کار افتادگی سینه را اصلاح نمی‌کند. پس برای افرادی مناسب است که مقدار زیادی چربی در سینه دارند مثل زنان یائسه و افرادی که جای عمل روی سینه‌هایشان را نمی‌پذیرند و یا اصلاح افتادگی مد نظرشان نیست . همچنین با این روش قبل از عمل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه حجمی از سینه را می‌توان کوچک کرد.


برش سینه:

برای کوچک کردن سینه از برش‌های متعدد و متفاوتی استفاده می‌شود که هر چقدر سینه بزرگ‌تر ، افتاده‌تر و پوست اضافه بیشتری داشته باشد، باید برش وسیع‌تری هم داده شود. در سینه‌های خیلی بزرگ و افتاده که باید بافت زیادی برداشته شود نیاز به برش دور هاله و برش عمودی زیر هاله و برش افقی در چین زیر سینه می‌باشد. اگر سینه‌ای خیلی هم بزرگ نباشد ولی پوست اضافه زیادی داشته باشد باز هم از برش لنگری برای اصلاح کامل سینه استفاده می‌شود. نتیحه این عمل ایجاد سینه‌هایی کوچک‌تر ، سفت‌تر و بالا کشیده‌تر می‌باشد. بسته به روش جراحی برای نهایی شدن فرم سینه‌ها گاهی تا یک سال بایستی صبر کرد.

علاوه بر روش‌های جراحی سینه که برای کوچک کردن سینه متداول هستند برای افزایش حجم سینه‌هایی که بیش از حد نرمال کوچک هستند از روشی تحت عنوان ایمپلنت استفاده می‌شود.
البته گاهی حتی با تمریناتی آسان برای کوچک کردن سینه بدون عمل جراحی نیز می‌توان این مشکل را برطرف نمود. فرد می‌بایست خود به این نتیجه برسد که آیا واقعا لازم است خود را به تیغ جراحی و عوارض پس از آن بسپارد یا خیر؟


دلیل افتادگی سینه‌ها

در اکثر زنان پس از زایمان و شیردهی ، افزایش سن و تغییرات وزن تغییراتی در ظاهر سینه‌هایشان ایجاد می‌شود. سینه‌ها شکل اولیه خودشان را از دست می‌دهند و سفتی‌شان کم شده و شروع به شل شدن می‌کنند و هاله و نوک سینه از جای اصلی‌شان که در برجسته‌ترین قسمت سینه است به سمت پایین جا به جا می‌شود. برای این افراد لازم است از پروتز کوچکتر استفاده شود و لیفت هم با حداقل کشیدن پوست انجام پذیرد. کلا این عمل جراحی برای بیماری مناسب است که توقعات واقعی داشته باشد ، از محدودیت‌های عمل آگاه باشد و در انجام دستورات بعد از عمل منظم و دقیق باشد و بتواند جراح را در هنگام بروز عوارض احتمالی همراهی کند.


درمان افتادگی سینه‌ها

به این عمل که با کشیدن پوست سینه همراه است ماستوئکسی می‌گویند. با این روش جراحی سینه، سینه‌های شل شده مجددا شکل گرفته و بالا می‌آیند بدون اینکه حجم کلی سینه تغییر کند. حتی به علت آنکه در این عمل پوست اضافه برداشته شده و بافت سینه به حالت فشرده در می‌آید سینه‌ها کوچک‌تر دیده می‌شوند.

مواردی در ارتباط با جراحی سینه برای درمان افتادگی سینه:

  1. اگر سینه شل و حجم آن کم شده ولی شکل آن خوب و هاله و نوک سینه در جای مناسب قرار دارند فقط با گذاشتن پروتز مناسبی می‌توان نتیجه بسیار خوبی بدست آورد.
  2. اگر فرد از سایز فعلی سینه‌اش راضی نیست و می‌خواهد که سینه بزرگ‌تری داشته باشد در این صورت عمل اصلاح افتادگی همزمان با گذاشتن پروتز باید انجام شود که هر چه افتادگی بیشتر باشد مقدار برش جراحی بیشتر خواهد بود.
  3. اگر سینه شل و حجم آن کم شده و هاله و نوک سینه پایین‌تر از حد طبیعی واقع شده است چنانچه فرد از اندازه سینه خود راضی باشد در این صورت پوست اضافه برداشته شده و از بافت قسمت زیر سینه جهت  برجسته و پر کردن قسمت بالای سینه استفاده می‌شود.
  4. حاملگی مجدد ، تغییرات شدید وزن و افزایش سن ممکن است سبب شل شدن مجدد سینه‌ها شوند. توصیه می‌شود پس از جراحی بطور دائم سوتین استفاده شود.

 


 

نکاتی که بیماران در ارتباط با انجام جراحی سینه باید بدانند

  • سلامتی عمومی این افراد باید در حد قابل قبول و خوب باشد. عمل جراحی سینه برای فردی که مشکلات زمینه‌ای مانند قلبی ، ریوی ، کبدی ، کلیوی ، عصبی روانی  و… دارد و این مشکلات بررسی و کنترل نشده‌اند می‌تواند خطرناک باشد.
  • در افراد بالای ۳۵ سال و در صورت وجود سابقه فامیلی یا شخصی در سن پایین‌تر بهتر است قبل از عمل ماموگرافی و یا سونوگرافی سینه انجام پذیرد.
  • قرص ضد بارداری در فاصله دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل سینه مشکل آفرین خواهد بود.
  • استعمال هر نوع دخانیات روی کیفیت زخم اثر منفی دارد.
  • در یک هفته اول بعد از عمل جراحی حرکات بازوها و تنه نباید شدید و ناگهانی باشد اما محدودیت حرکت وجود ندارد و شما می‌توانید راه بروید و کارهای روزمره را به آرامی انجام دهید.

به افراد زیر پیشنهاد می‌شود جراحی سینه را انجام ندهند:
– اگر از فرم و شکل و اندازه سینه خود راضی هستید.
– اگر به خاطر مشکلات روحی و یا خانوادگی می‌خواهید عمل کنید.
– اگر به اصرار فرد دیگری (همسر ، دوست و…) می‌خواهید عمل کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − دو =