فهرست بستن

پورت شیمی درمانی

در کشورهای پیشرفته جهان از ابتدا پورت‌ گذاری برای شیمی درمانی بیماران صورت می‌گیرد. این امر به دلیل جلوگیری از تخریب رگ‌های محیطی و ایجاد مشکلاتی بیشتر برای بیماران بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در واقع بیماران نیازمند به شیمی درمانی باید بدانند بعد از چند مرحله تزریق مکرر داروهای شیمی‌درمانی و سوراخ نمودن رگ‌های مختلف به تدریج این رگ‌ها نازک و مسدود می‌شوند و درد بیماران را چندین برابر خواهد کرد.  پرستار بالینی بخش سرطان ، همواره پورت را به بیماران سرطانی با درمان طولانی توصیه می کند ، اما تصمیم گیری نهایی بر عهده پزشک معالج (مدیکال انکولوژیست) است. با بکارگیری پورت شیمی‌درمانی ( محفظه شیمی درمانی ) متصل به رگ مرکزی بدن در زیر پوست علاوه بر تزریق داروهای شیمی درمانی می‌توان رگ های محیطی بیمار را نیز حفظ نمود. در نتیجه پورت از ابزارهای دسترسی به وریدهای مرکزی که در زیر پوست قابل مشاهده و لمس نیستد و با قطری بیشتر از وریدهای محیطی می‌باشد. اگرچه در تمام بدن چنین وریدهایی وجود دارند؛ امابرای پورت‌گذاری رایج‌ترین آنها در ناحیه‌ی ترقوه و قلب استفاده می‌گردد. این کار معمولاً در اتاق عمل  با بی‌حسی موضعی و سرپایی نیز انجام می‌پذیرد و یک ساعت بعد از پورت گذاری می‌توان به فعالیت های روزانه خود بازگشت. مراقبت از پورت باید توسط پزشک مربوطه یا پرستار  به بیمار آموزش داده شود.

از جمله موارد پورت گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمام سیستم در زیر پوست قرار گرفته است، در نتیجه راهی برای نفوذ آلودگی وجود نخواهد داشت.
  • بیمار می‌تواندحتی روز بعد از جراحی به راحتی به فعالیت های روزانه من جمله شستشوی بدن بپردازد.
  • دارو دیگر اثراتی چون سفت و طنابی کردن رگ های محیطی برجای نمی‌گذارد و سیاهرگ های مرکزی کمتر آسیب می‌بینند. همچنین بیماران از رگ گیری های متعدد که حداقل هر سه روز یکبار انجام می‌پذیرد رهایی می‌یابند.
  • سوزن پورت بسته به محل قرارگیری پورت می‌تواند تا ده روز در ناحیه بماند و در نتیجه نیازی به سوزن‌گذاری مکرر نمی‌باشد.
  • نوزادان و کودکان مبتلا به سرطان ، رگهایی ظریف و آسیب پذیر دارند. رگ گیری های پیاپی حتی روی خلق وخوی آنها تاثیر منفی می گذارد. پورت ضمن تأمین امنیت لازم برای انجام تزریقات و خونگیری ، در کاهش استرس های کودکان نقش بسزایی دارد.
  • این وسیله در خانم های مبتلا به سرطان سینه دو طرفه که تحت جراحی قرار گرفته اند ، بسیار کاربردی و مفید است. چرا که در این گروه از بیماران رگ گیری از دستان ممنوع است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 5 =