فهرست بستن

فیستول شریانی وریدی

کارآيي و عوارض گرافت هاي صناعي شرياني – وريدي (A-V graft) ناحيه کشاله ران در بيماران همودياليزي


امروزه در بيماران دياليزي که وريد محيطي خوبي براي ايجاد فيستول شرياني – وريدي ندارند يا وريد محيطي آنها به علت فيستول شرياني – وريدي (AVF) قبلي، ديگر قابل استفاده نيست، استفاده از گرافت هاي صناعي که شريان و وريد را به هم ارتباط مي دهند و زير جلد کار گذاشته مي شوند، رو به افزايش است: در بيماراني که در اندام فوقاني عروق مناسبي براي دستيابي عروقي (access) به هر دليلي وجود نداشته باشد مي توان از اندام تحتاني استفاده کرد. استفاده از گرافت صناعي در ناحيه ران به عنوان دستيابي عروقي به علت بالا بودن ميزان عفونت و نيز خطر آمپوتانسيون اندام در ابتدا با اقبال جراحان همراه نبوده است.


فیستول شریانی وریدی معمولا پس از انجام دیالیز اتفاق می افتد

یک فیستول شریانی وریدی (AV) یک اتصال غیرطبیعی بین یک شریان و یک رگ است. به طور معمول، جریان خون از شریان ها به مویرگ ها و رگ های شما منتقل می شود. مواد مغذی و اکسیژن در خون شما از مویرگ ها به بافت های بدن شما منتقل می شود.با یک فیستول شریانی وریدی، خون مستقیما از یک شریان به یک ورید جریان می یابد. وقتی این اتفاق می افتد، بافت های زیر مویرگ ها، خون کمتری دریافت می کنند.

فیستول شریانی وریدی معمولا در پاها رخ می دهد، اما می تواند در هر کجا در بدن ایجاد شود. فیستول های شریانی وریدی اغلب هنگام استفاده از دیالیز در افراد مبتلا به بیماری های شدید کلیوی ایجاد می شوند.

یک فیستول شریانی وریدی بدون درمان می تواند منجر به عوارض جدی شود. اگر فرد دیالیزی باشد، پزشک حتما فستول شریانی وریدی را کنترل خواهد کرد.


علائم فیستول شریانی وریدی

فیستول های کوچک شریانی وریدی در پاها، دست ها، ریه ها، کلیه ها یا مغز ها علائمی ندارند و معمولا به غیر از نظارت دکتر شما نیازی به درمان ندارند. فیستول های بزرگ ممکن است علائم و نشانه هایی را ایجاد کند.

علائم و نشانه های فیستول شریانی وریدی عبارتند از:

رگهای برجسته و ارغوانی، که شما می توانید از طریق پوست خود ببینید، شبیه به رگ های واریسی است

تورم در بازوها یا پاها

کاهش فشار خون

خستگی

نارسایی قلبی

یک فیستول شریانی وریدی در ریه ها (فیستول شریانی وریدی) یک بیماری جدی است و می تواند باعث:

رنگ مایل به آبی پوست

گرد شدن انگشتان دست

سرفه کردن خون

فیستول شریانی وریدی در دستگاه گوارش شما می تواند موجب خونریزی دستگاه گوارش شود.


علل فیستول شریانی وریدی

علل فیستول شریانی وریدی عبارتند از:

کاتتریزاسیون قلب یک فیستول شریانی ممکن است به عنوان یک عارضه از یک روش به نام کاتتریزاسیون قلب ایجاد شود. در طی کاتتریزاسیون قلب، یک لوله طولانی و نازک به نام کاتتر به داخل شریان یا رگ در کشاله ران، گردن یا بازوی شما وارد می شود و از طریق رگ های خونی به قلب شما وارد می شود.

اگر سوزن مورد استفاده در کاتتریزاسیون در طی عمل عبور کرده و آرتریت گسترش یافته باشد، این می تواند یک فیستول شریانی ایجاد کند. این به ندرت اتفاق می افتد

صدماتی که پوست را سوراخ می کند. همچنین ممکن است پس از یک آسیب  پوستی، مانند یک زخم، یک فیستول شریانی ایجاد شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که زخم در بخشی از بدن شما جایی که یک رگ و شریان در کنار آن قرار دارند باشد.

متولد شدن با یک فیستول شریانی بعضی از مردم با یک فیستول شریانی (مادرزادی) متولد می شوند. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، در فیستول مادرزادی شريانی شریان ها و رگ ها در رحم درست تشکیل نمی شوند.

شرایط ژنتیکی فیستول شریانی وریدی در ریه ها (فیستول های عروق کرونر ریوی) می تواند به علت بیماری ژنتیکی ایجاد می کند که باعث ایجاد عروق خونی در بدن به ویژه در ریه ها می شود.

جراحی (روش فیستول AV). افرادی که در نهایت نارسایی کلیه دارند، ممکن است یک فیستول شریانی ایجاد کنند که در جراحی ایجاد شده است تا دیالیز را ساده تر کند. اگر سوزن دیالیز چندین بار در ورید قرار داده شود، رگ ممکن است زخمی شده و نابود شود.

ایجاد یک فیستول شریانی عروقی با اتصال آن به یک شریان مجاور گسترش می یاید و باعث می شود که سوزن دیالیز سریع تر وارد جریان خون شود. این فیستول AV معمولا در ساعد دست ایجاد می شود.


عوامل خطر فیستول شریانی وریدی

فراتر از شرایط ژنتیکی یا مادرزادی، خطر ابتلا به فیستول شریانی ممکن است به علت عوامل خاصی افزایش یابد، از جمله:

کاتتریزاسیون قلب، به ویژه اگر این روش شامل رگ های خونی در کشاله ران باشد

فشار خون بالا

شاخص توده بدنی بالا (BMI)

برخی از داروها، از جمله برخی از رقیق کننده های خون (ضد انعقاد) و داروهای مورد استفاده برای کنترل خونریزی (ضد فیبرینولیتیک)

بالا رفتن سن

زن بودن


عوارض جانبی فیستول شریانی وریدی

فیستول شریانی در صورت عدم درمان شرطی می تواند باعث عوارضی شود، که برخی از آنها می توانند جدی باشند. این شامل:

نارسایی قلبی. این جدی ترین عارضه بزرگ فیستول شریانی است. از آنجایی که جریان خون شما به سرعت از طریق یک فیستول شریانی گسترش می یابد، خون شما از طریق جریان طبیعی شریان ها، مویرگ ها و رگ ها جریان می یابد و قلب شما سخت تر می تواند فشار خون را بالا ببرد. با گذشت زمان، افزایش شدت پمپاژ قلب شما می تواند عضله قلب شما را کاهش دهد و منجر به نارسایی قلبی شود.

لخته شدن خون. فیستول شریانی وریدی در پاها ممکن است سبب ایجاد لخته های خون شود، به طوری که اگر لخته به ریه ها (آمبولی ریوی) منتهی شود به ترومبوز ورید عمقی منجر می شود، وضعیت تهدید کننده دردناک و بالقوه زندگی است. بستگی به جایی که فیستول شما است، می تواند منجر به سکته مغزی شود.

درد پا. یک فیستول شریانی در پای شما همچنین می تواند باعث ایجاد درد در پاها شود و یا می تواند درد شما را بدتر کند.

خون ریزی. ناهنجاریهای وریدی ممکن است منجر به خونریزی شود، از جمله به سیستم گوارش شما.


منبع: mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دوازده =